Sinds 1999 wordt de verkiezing Leraar van het Jaar gehouden. Inmiddels is de groep van Leraren van het Jaar uitgegroeid tot de Stichting Leraren van het Jaar, die wordt bestuurd door vier leraren. Zij zetten zich onverminderd in voor de Leraar-van-het-Jaarverkiezing, een groot evenement waar een hoop werk in zit. Dat vraagt elk jaar weer veel van de bestuursleden, want zij doen dit werk naast hun baan als leraar. Extra hulp bij de organisatie van de verkiezing en de communicatie eromheen is daarom meer dan welkom. In 2022 benaderde het bestuur hiervoor Lian Pattje, communicatieadviseur bij het CAOP. Door haar vorige functie bij de Onderwijscoöperatie had zij al veel ervaring met de verkiezing en kent zij het bestuur en heel veel Leraren van het Jaar.
Case
Leraar-van-het-Jaarverkiezing maakt kwaliteit en vakmanschap leraren zichtbaar
Ieder jaar maken vier leraren kans om Leraar van het Jaar te worden. De titel gaat naar leraren die goede ambassadeurs zijn van hun beroepsgroep (primair onderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs). Een jaar lang mogen zij hun hun vakmanschap uitdragen binnen en buiten hun sector. Het doel van de jaarlijkse Leraar-van-het Jaarverkiezing is dan ook het vak van leraar promoten en bijdragen aan kwaliteit in het onderwijs. CAOP’er Lian Pattje vertelt hoe ze de Stichting Leraren van het Jaar ondersteunt bij de organisatie van de verkiezing en hoe ze samen met het bestuur toewerkt naar een geslaagd event.
16-03-2023‘Bij het CAOP werken experts die vanuit passie hun werk doen en dat sluit goed aan bij wat wij als stichting belangrijk vinden. De samenwerking verloopt dan ook heel natuurlijk’
Andrew Niemeijer, bestuurslid Stichting Leraren van het Jaar
Bijdragen aan vakmanschap en imago van de leraar
‘Ik ben ontzettend blij dat ik het bestuur van de Stichting Leraar van het Jaar vanuit het CAOP kan adviseren en helpen met de praktische kant van de verkiezing’, geeft Lian Pattje aan. ‘Het is een evenement dat mooi laat zien hoeveel bevlogen leraren er werken in het onderwijs. Leraren die het beste in hun leerlingen naar boven halen, het onderwijs naar een hoger niveau tillen en de uitdagingen van het vak zien als mogelijkheden. De verkiezing is een erkenning van het vak van leraar en draagt ook bij aan het imago van de beroepsgroep. De Leraren van het Jaar zijn echt ambassadeurs van hun vak en het beroep en zij willen het onderwijs laten zien als een aantrekkelijke werkomgeving.’
Verloop van de verkiezing
De werkzaamheden voor de verkiezing starten al aan het begin van het jaar. Tussen april en juni kunnen leraren, schoolleiders en ander personeel in het onderwijs, maar ook leerlingen en ouders, hun favoriete leraar aanmelden voor de verkiezing. Uit alle aanmeldingen maken enkele Leraren van het Jaar een eerste selectie. Per sector gaan tien genomineerde leraren door naar de volgende ronde. Deze leraren presenteren zich via een filmpje en ze maken een brief en cv. Vervolgens kiest een beroepsjury, bestaande uit leraren, per sector een top-3. Een vakjury, die bestaat uit diverse mensen uit de onderwijssector, kiest uiteindelijk één winnaar per sector. Deze vier winnaars worden bekendgemaakt op 5 oktober, de Dag van Leraar. Ze zijn een jaar lang ambassadeur van hun sector en krijgen een podium om hun vakmanschap en ideeën te delen met de sector en ook breder uit te dragen.
In 2022 werd de verkiezing Leraren van het Jaar weer live gehouden, bij College de Brink in Laren. ‘Het was een inspirerend event’, vertelt Lian Pattje. ‘Een moment waar niet alleen de vier winnaars een nationaal podium kregen, maar vooral ook het leraarschap. Minister Wiersma, de minister voor primair en voortgezet onderwijs, heeft ze enthousiast toegesproken. Daaruit blijkt de erkenning vanuit de sector voor de verkiezing.’
Wil jij ook impact maken met een event? Neem direct contact op
Ondersteuning vanuit het CAOP
Lian Pattje adviseert en ondersteunt de stichting op vele fronten. ‘Enerzijds ondersteun ik bij de organisatie van de verkiezing, waarbij ik vooral de communicatie voor mijn rekening neem. Ik ga aan de slag om mensen te betrekken en te informeren, maak mailings, schrijf persberichten, teksten voor de website, maak een draaiboek en noem maar op. Het uiteindelijke contact met de genomineerde leraren is eerst aftastend via de mail. Maar naarmate de datum van de verkiezing dichterbij komt, stijgt de spanning. We maken een groepsapp en dan wordt er enorm veel geappt.’
Er zijn veel mensen en partijen bij de verkiezing betrokken, dus dat vergt een goede afstemming en planning, aldus Lian Pattje. ‘Met Christa Rietberg, een van de bestuursleden van de stichting, bespreek ik de praktische gang van zaken en de voortgang van het verkiezing. Christa en ik echt zijn echt een tandem, een geoliede machine inmiddels.’
‘Verder heb ik een adviserende rol voor het bestuur. Samen met Christa en de andere bestuursleden (Tingue Klapwijk, Mattijs van Mansveld en voorzitter Andrew Niemeijer) denk ik na over de toekomst van de stichting en hoe we het voortbestaan kunnen borgen. We hebben het over de grote lijnen, een visie voor de langere termijn en waar de stichting naartoe wil groeien.’
‘Wij ervaren dat het CAOP achter leraren staat, niet alleen met het hoofd, maar ook met het hart. Dat is belangrijk voor ons. Het CAOP denk en buigt altijd mee. Door de strakke weekindeling van leraren vraagt het flexibiliteit om samen een nationale verkiezing te organiseren. Daar heeft het CAOP veel begrip voor en dat vinden we fantastisch’
Andrew Niemeijer, bestuurslid Stichting Leraren van het Jaar
‘Het CAOP staat achter leraren’
De Stichting Leraren van het Jaar is erg te spreken over de samenwerking met het CAOP, vertelt voorzitter Andrew Niemeijer. ‘Wij ervaren dat het CAOP achter leraren staat, niet alleen met het hoofd, maar ook met het hart. Dat is belangrijk voor ons. We merken dat onder andere doordat het CAOP altijd bereid is mee te denken en mee te buigen. Door de strakke weekindeling van leraren vraagt het flexibiliteit om samen een nationale verkiezing te organiseren. Daar heeft het CAOP veel begrip voor en dat vinden we fantastisch. We ervaren ook veel vertrouwen van het CAOP. Een voorbeeld: toen wij als Stichting Leraren van het Jaar bij het CAOP kwamen, was de financiering nog niet rond. Desondanks heeft het CAOP in deze verkiezing geïnvesteerd, vanuit het vertrouwen dat het goed zou komen. En het ís ook goed gekomen. Kortom, bij het CAOP werken experts die vanuit passie hun werk doen en dat sluit goed aan bij wat wij als stichting belangrijk vinden. De samenwerking verloopt dan ook heel natuurlijk.’
Plannen voor de toekomst
De succesvolle samenwerking in 2022 heeft inmiddels geleid tot een structurele samenwerking tussen het CAOP en de Stichting Leraren van het Jaar. Dat is ook mogelijk omdat het ministerie van OCW financiële middelen beschikbaar heeft gesteld. Er zijn al volop plannen om de activiteiten uit te breiden, vertelt Lian Pattje. ‘De komende jaren willen we de Stichting Leraren van het Jaar nog meer en beter op de kaart zetten. ‘Leraren van het Jaar’ is echt een sterk merk, dus we mogen meer van ons laten zien en horen. Ik gun ook vooral de winnaars dat ze tijd krijgen om zichtbaar te zijn, om als ambassadeurs het land in te trekken. Alhoewel dat in deze tijd van personeelstekorten natuurlijk best lastig is. Dus daar moeten we een balans in zien te vinden.’
‘Ook onze pr willen we intensiveren. Daarom wordt er achter de schermen al gebouwd aan een nieuwe website. En verder willen we meer samenwerken met diverse onderwijspartijen en met ResearchED, een beweging voor en door docenten die onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk bij elkaar wil brengen. Ons doel is een toonaangevend event organiseren voor leraren, waar wetenschap en praktijk samenkomen.’
Wil jij ook impact maken met een event?
Wil je hier meer over weten?
Pattje