Het lerarentekort is het grootst in de Randstad. Cörvers, bijzonder hoogleraar onderwijsarbeidsmarkt bij het CAOP en Tilburg University, wijt dat aan het feit dat het leven voor leraren te duur is. Hij pleit dan ook voor het verplaatsen van scholen naar de rand van de stad. ‘Mensen willen blijkbaar heel graag in Amsterdam wonen en misschien moeten ze dan accepteren dat ze wat langer moeten reizen om de kinderen naar school te brengen.’ Van Haren, voorzitter van de Algemene Vereniging Schoolleiders, ziet echter dat ‘kinderen met hun vriendjes willen spelen van school en dat is lastig als je ver van school woont.’
Meer kinderen per leraar
Het gebeurt regelmatig dat klassen noodgedwongen worden samengevoegd als een leraar ziek is. Zou dit ook structureel kunnen? Cörvers is hier geen voorstander van. ‘Het leidt tot meer escalatie, slechter onderwijs en uiteindelijk ook meer uitval van leraren.’ Ook Luyten en Van Haren zien niets in dit soort maatregelen die mogelijk ten koste gaan van de leerlingen.
Meer leraren
De drie deskundigen zijn het erover eens dat meer leraren de echte oplossing is. Maar meer leraren zijn er niet zomaar. Luyten, onderwijsonderzoeker van de Universiteit Twente, ziet in langer doorwerken een mogelijke oplossing. ‘Maar dan wel rustiger aan doen, zodat je mensen niet opgebruikt.’ Cörvers denkt dat breder opleiden een optie is. ‘Zodat leraren op meerdere niveaus kunnen werken of meer vakken kunnen geven. Dan kan een vmbo-docent bijvoorbeeld bijspringen op een basisschool. Dat is ook goed voor de lange termijn, dan maak je het reservoir wat groter’
Structureel investeren
Van Haren ziet ook nog andere mogelijkheden om meer leraren te krijgen. ‘Je kan werkloze leraren terughalen, parttimers overtuigen om meer te gaan werken en je moet investeren in het behoud van mensen.’ Volgens Van Haren is salaris een belangrijke reden voor uitstroom. ‘Structureel investeren dus’, besluit ze haar verhaal.
Lees het artikel Scholen de stad uit (en andere radicale oplossingen voor het lerarentekort) op de website van de NOS.