Het grootste deel van de uitzending van EenVandaag maandag was gewijd aan de lerarenstaking en het lerarentekort. Vrijdag leek het er nog op dat de staking niet door zou gaan. Het kabinet sloot toen een akkoord met werkgevers en werknemers in de onderwijssector om eenmalig 460 miljoen euro te investeren in het onderwijs. Veel leraren en schoolleiders gaven vervolgens aan niet achter het akkoord te staan. Het is volgens hen geen structurele oplossing.
In de uitzending van EenVandaag zegt Frank Cörvers dat hij zich kan voorstellen dat leraren vinden dat er niet naar hen geluisterd wordt. Naar eigen zeggen was hij ook verbaasd toen hij het nieuws over het akkoord hoorde en hij vroeg zich af of leraren hiermee akkoord zouden gaan. ‘Want dan ga je toch voor de korte termijn, terwijl er een oplossing voor de lange termijn was gevraagd.’
Steun van ouders voor staking leraren
Volgens een opiniepanel van EenVandaag staat een kleine meerderheid van 60% van de ouders achter de staking. Hoe belangrijk is dit voor leraren? Cörvers: ‘De steun van ouders is zeker belangrijk, want ouders zijn ook kiezers. Via de ouders kunnen leraren invloed uitoefenen op politici en op besluitvorming.’
63% van de ouders in het opiniepanel vindt dat er structureel meer geld naar het onderwijs zou moeten gaan en dan vooral naar de salarissen van leraren. Dat kan volgens hen ook helpen om het lerarentekort te verminderen en het imago van leraren te verbeteren. Hoe denkt de hoogleraar op de Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt daarover? ‘Op de korte termijn zal meer geld niet meteen meer leraren opleveren’, geeft hij aan. ‘Maar als je als maatschappij laat zien dat je meer over hebt voor leraren, kan dat op de langere termijn wel de status en het imago van het beroep verbeteren.’
Gevolgen van lerarentekort voor onderwijskwaliteit
In de uitzending reageert Cörvers ook op de oorzaken en gevolgen van het lerarentekort. De huidige en verwachte tekorten noemt hij ‘dramatisch’. ‘Dat kan echt ten koste gaan van de onderwijskwaliteit. En dat heeft weer gevolgen voor het onderwijsniveau van leerlingen en hun latere carrière. ‘Het is dus een soort kapitaalvernietiging.’