Cörvers, bijzonder hoogleraar op de Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt bij het CAOP en Tilburg University, deelde zijn bevindingen in een artikel in BSM, het magazine voor effectief schoolleiderschap. Hij constateert een trendbreuk: de afgelopen dertig jaar was het imago van het lerarenberoep nagenoeg onveranderd. Nu is er een neerwaartse trend, zeker van leraren in het primair onderwijs.
Reeks van factoren
Waarom deze neerwaartse trend zich heeft ingezet, blijft speculeren. Cörvers denkt aan een reeks van factoren. ‘Zo was het opleidingsniveau van leerkrachten altijd hoog, maar de rest van de beroepsbevolking maakte een inhaalslag. Daardoor zijn leerkrachten hun relatieve voorsprong kwijt. Zij staan nu tegenover ouders die vaak minstens net zo hoog opgeleid zijn.’ Andere factoren zijn volgens Cörvers de toenemende feminisering in het onderwijs, de salariëring en de kwaliteit van de pabo’s.
Imago leraren
Het is zeker mogelijk om het imago van leraren te verbeteren, maar dat is volgens Cörvers wel een zaak van de lange adem. ‘Er dient dan over een langere periode consequent geïnvesteerd te worden in de verbetering van de arbeidsvoorwaarden, de verzwaring van de opleidingen, de eisen die worden gesteld aan het leraarschap, de versterking van de beroepsorganisatie en in imagocampagnes om de aantrekkelijke kanten van een baan als leraar toe te lichten.’
Cörvers denkt dat deze investeringen twee effecten teweegbrengen:
- Selectie-effect: jongeren voelen zich meer aangetrokken tot het kiezen van een opleiding tot leraar en voor het leraarschap.
- Gedragseffect: leraren zijn geneigd meer inspanningen te leveren door de betere arbeidsvoorwaarden.
Kwaliteit van het onderwijs
Een verhoging van de status en het imago van de leraar, levert volgens Cörvers een bijdrage aan de kwaliteit van het onderwijs. ‘Scholen zijn dan in staat om gemotiveerde en ambitieuze jongeren te interesseren voor een baan in het onderwijs en om kwalitatief goede leraren aan te trekken en te behouden.’
Lees het artikel ‘We moeten iets doen aan het imago van de leraar’ in het magazine BSM.