Deze waarden geven betekenis aan het werk dat mensen verrichten. Natuurlijk vult iedereen ze anders in. Wat voor de een belangrijk werk is, is voor de ander een bijzaak. Ook de richting waarin iemand zich wil ontwikkelen, verschilt vanzelfsprekend van persoon tot persoon. Dat neemt niet weg dat deze waarden van belang zijn als een organisatie zijn medewerkers betrokken en gemotiveerd wil houden.
Sociale contacten
Ook bij de introductie van nieuwe technologie spelen de waarden van werkenden een belangrijke rol. Wat doet nieuwe technologie met de sociale contacten binnen een organisatie en met klanten? Worden medewerkers nog wel geprikkeld om te leren als algoritmes beslissingen voorkauwen? Het lijken misschien onbelangrijke vragen wanneer je redeneert vanuit het belang van de klant, maar is dat wel zo?
Betere dienstverlening?
De Raad van State uitte onlangs zorgen over de steeds verdergaande automatisering van besluitvorming over vergunningen. Burgers krijgen steeds minder inzicht in de achterliggende procedures en ruimte voor hun eigen individuele geval. Overheidsmedewerkers vinden het steeds lastiger de uitkomsten toe te lichten. Ook zij weten lang niet altijd meer hoe de algoritmes precies werken. Zij zien het contact met de burgers verwateren en worden een doorgeefluik van door technologie gegeneerde informatie. Hoezo ‘geprikkeld worden om te leren’ en ‘prettige sociale contacten’? En is de kwaliteit van de dienstverlening daadwerkelijk verbeterd?
Nieuwe technologie en betekenisvol werk gaan hand in hand. Niet omdat het leuk is, maar vooral omdat het noodzakelijk is voor betrokken medewerkers en een goede dienstverlening.
Wilco Brinkman, projectleider Werk en Technologie