Door het onderwijs anders te organiseren, verwachten scholen in het voortgezet onderwijs hun leerlingen het beste voor te bereiden op het vervolgonderwijs, hun toekomstige baan en de maatschappij. Maar wat heeft die andere organisatievorm voor gevolgen voor het personeel? En wat zijn de opbrengsten voor de scholen? Dat verkenden de onderzoekers met een literatuurstudie en interviews op 10 scholen.
Opbrengsten voor docenten
Uit de verkenning blijkt dat docenten door een andere organisatie van het onderwijs een breder perspectief krijgen. Ze werken vaak vakoverstijgend en interdisciplinair en zijn intensiever bezig met onderwijsontwikkeling, leerdoelen en leerlijnen. In het algemeen werken docenten op anders organiserende scholen meer en intensiever samen. Doordat ze betrokkenheid en eigenaarschap ervaren, zijn ze tevreden met hun werk en halen ze er veel voldoening uit.
Opbrengsten voor het onderwijs
Ook op de tevredenheid en motivatie van leerlingen blijkt anders organiseren een positief effect te hebben. Verder blijkt uit de interviews dat de relatie tussen leerlingen en het personeel op de scholen is versterkt. De onderzoekers hebben ook gekeken of anders organiseren een positief effect heeft op de leerresultaten. Maar dat is lastig te zeggen omdat het antwoord onder meer afhankelijk is van het type leerresultaat. Scholen die het onderwijs op een andere manier organiseren kijken vaak naar andersoortige leerresultaten dan scholen die klassikaal onderwijs geven. Ook blijkt dat op veel anders organiserende scholen de leerlingaantallen zijn toegenomen.
Tips en portretten van deelnemende scholen
In het onderzoeksrapport staan ook tips voor scholen die het onderwijs anders willen organiseren. Tips voor de startfase zijn bijvoorbeeld: neem de tijd, zorg voor een goede visie en zorg voor draagvlak. En voor daarna is een van de tips: geef personeel de ruimte. Ook zijn van de 10 scholen die deelnamen aan het onderzoek, portretten opgenomen met de aanpak, gevolgen en opbrengsten van het anders organiseren.
Bekijk het rapport
Bekijk hieronder het onderzoeksrapport ‘Anders organiseren? Teamwork! Verkenning naar de personele gevolgen van anders organiseren in het voortgezet onderwijs’.